بیانیه تشکل‌های مستقل زنان ایرانی درباره سپیده رشنو

۴ سپتامبر ۲۰۲۲

سپیده رشنو، نویسنده و هنرمند بیست و هشت ساله ایرانی پس از چهل روز بازداشت در تاریخ نهم مرداد ماه با قید وثیقه ای به مبلغ هشت میلیارد ریال آزاد شد.

اقدام مشترک تشکلهای مستقل زنان ایرانی، دستگیری، شکنجه، اعتراف اجباری، وثیقه بیش از حد از فعالان حقوق زن و آزادی مشروط آنها و نقض حقوق زنان از جمله حق اختیار بر بدن خویش و تحمیل حجاب اجباری در ایران را به شدت محکوم می کند.

هنگامی که سپیده رشنو سوار اتوبوس شد ، توسط یک زن محجبه, ریحانه ربیعی, آتش به اختیار مورد تهدید قرار گرفت. ریحانه ربیعی, سپیده را تهدید میکند که ویدیویی که نشان می دهد سپیده بدون حجاب سوار اتوبوس می شود، به مقامات دولتی میفرستد. سپیده به عنوان نویسنده و مدافع حقوق زنان علیه حجاب اجباری با زن محجبه مقابله می کند و از حقوقش دفاع می کند، فیلم رویارویی او با این زن متجاوز داخل اتوبوس، در فضای مجازی پخش می شود. سپیده در بیست و چهارم خرداد، چند روز پس از انتشار این ویدئو دستگیر شد.

نافرمانی مدنی علیه حجاب اجباری بیش از چهار دهه است که در ایران با مجازات های شدید پاسخ داده می شود. سپیده مانند سایر مدافعان حقوق زنان در چهل و سه سال گذشته، دستگیر و به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تماس با افراد خارج از کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «تشویق به فساد اخلاقی» و اشاعه فحشا متهم شد. »

طبق ” ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات و مجازات های بازدارنده)

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد

تبصره [جزای نقدی اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸]- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از دو تا ده ملیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.”

پس از گذشت چند روز از ناپدید شدن سپیده، رشنو تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اقدام به پخش «اعتراف‌ اجباری» سپیده می‌کند آثار کبودی و شکنجه بر چشمان او که کبود شده بود و گوشه سمت راست لب اش مجروح بود در حالی که حال عمومی اش خوب نبود اعترافات گیری اجباری را به نمایش گذاشت.

از آغاز تحمیل حجاب اجباری در ایران، در۱۷ اسفند۱۳۵۷، زنان ایرانی نه تنها در برابر حجاب اجباری بلکه در برابر سایر موارد نقض حقوق بشر زنان، دست از مقاومت نکشیدند.

تاکتیک های دستگیری، شکنجه، اعتراف اجباری مدافعان حقوق زنان، ممنوعیت تردد زنان «بدحجاب» در مترو و کاهش حقوق مدیران «بد حجاب» نشان داد، که چگونه یک دولت مستاصل علیه زنانی که از فرامین آن سرپیچی می کنند، عمل می کند.

اقدام مشترک تشکل های مستقل زنان حجاب اجباری و هر گونه محدودیتی را برای حق زنان بر بدن خود محکوم میکند و خواستار رد اتهامات علیه سپیده رشنو میباشد

انجمن زنان ایرانی دالاس

انجمن زنان ایرانی-آلمانی کلن

انجمن زنان پرتو

انجمن زنان مونترال

انجمن زنان ایرانی ایتالیا

انجمن با هم برای سلامتی زنان

استقلال و برابری پایدار زنان(W.I.S.E)

ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران ( ایکاوی)

ايكرو- سازمان حقوق زنان (IKWRO)

دایره زنان ایرانی برای همکاری جهانی (ICWIN)

زنان برای آزادی و برابری پایدار

سازمان رهایی زن

کمپین توقف قتل های ناموسی

کمیته زنان ضد سنگسار پاریس

کمیتهٔ زنان و مبارزه با تبعیض-همبستگی جمهوری‌ خواهان ایران

گروه اتحاد زنان چپ

گروه آیوین از شمال کالیفرنیا

گروه زنان در شمال کالیفرنیا

گروه مطالعات زنان ارونج کانتی

گروه نه به حجاب

زنان کنشگر ایرانی در تبعید- برلین

نهاد دگرباشان ماناو

فمینیسم روزمره

همایش زنان ایرانی – هانوفر